Witamy na BLOGu hotelu Cesarskie Ogrody

Hotel Cesarskie Ogrody

Świnoujście, ul. Stanisława Wyspiańskiego 34A
91 321 02 21

www.cesarskieogrody.pl

Zespół Jelita Wrażliwego (IBS)- jak sobie z nim poradzić?

opublikowano 02 czerwiec 2016

Zespół Jelita Wrażliwego (IBS)- jak sobie z nim poradzić?

Jeśli od jakiegoś czasu borykasz się ze wzdętym brzuchem, bólami i nadprodukcją gazów, możliwe, że cierpisz na Zespół Jelita Wrażliwego (IBS). Przyczyn tego schorzenia jest wiele, natomiast większość objawów można zniwelować tą samą metodą- odpowiednio dobraną dietą. Według wielu profesorów z dziedziny żywienia, antidotum na wymienione wyżej objawy może być dieta low-FODMAP. Co to takiego?

Nazwa FODMAP wzięła się od węglowodanów i ich pochodnych alkoholi, które są bardzo słabo przyswajane przez jelito cienkie w związku z czym fermentują w dalszych częściach układu pokarmowego, gdzie są pokarmem dla bakterii powodujących uczucie dyskomfortu tj.: wzdęcia, nieprawidłowa praca jelit, biegunki lub zaparcia. 

Znając produkty bogate i ubogie w FODMAP, łatwo możemy skomponować naszą dietę tak, aby zminimalizować bądź nawet całkowicie zniwelować nieprzyjemne objawy. Co więc należy odstawić, a co możemy jeść bez obaw? Oto przykłady:

- produkty bogate w FODMAP (niekorzystne dla naszych jelit): cebula, czosnek, warzywa strączkowe, jabłka, gruszki, nabiał krowi, pszenica, żyto, orzechy nerkowca i pistacje, grzyby, miód, syrop glukozowo- fruktozowy, ksylitol

- produkty spożywcze o niskiej zawartości FODMAP:  marchew, pomidory, ogórki, seler, kukurydza, bakłażan, dojrzałe banany, kiwi, grejpfruty, mozzarella, mleka roślinne, mięsa, jaja, ryż, większość orzechów, stewia, biały cukier i aspartam.

Co ważne, po 6-8 tygodniach od odstawienia możemy powoli, w małych ilościach wprowadzać produkty, które wcześniej powodowały uczucie dyskomfortu. Obserwujcie swój organizm- jeżeli objawy nie będą powracać, wprowadzajcie kolejne rzeczy do menu.

Podsumowując, IBS jest jednostką chorobową, której na dzień dzisiejszy nie da się wyleczyć, lecz prawidłowo skomponowanym jadłospisem jesteśmy w stanie wyciszyć jej nieprzyjemne objawy. Warto spróbować i zobaczyć jak będziemy się czuli- na pewno nam to nie zaszkodzi! 




@textColor
@lightBgColor
@midBgColor
@darkBgColor
@baseColor
@brandPrimary
@brandSuccess