Witamy na BLOGu hotelu Cesarskie Ogrody

Hotel Cesarskie Ogrody

Świnoujście, ul. Stanisława Wyspiańskiego 34A
91 321 02 21

www.cesarskieogrody.pl

Słoneczna witamina D

opublikowano 07 marzec 2016

Słoneczna witamina D

Słoneczna witamina D- dlaczego warto ją suplementować?

Niedoceniana w dzisiejszych czasach witamina D jest wyjątkowym składnikiem odżywczym, który wpływa na prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu. Aktualne badania pokazują, że wśród mieszkańców Europy Środkowej deficyt tego składnika jest powszechny, a niedobory witaminy D w naszym organizmie mogą być istotnym czynnikiem ryzyka chorób tj. nowotwory złośliwe, choroby sercowo- naczyniowe, cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, choroby autoimmunologiczne i metaboliczne oraz obniżenie odporności. 

Skutki niedoboru brzmią poważnie, lecz profilaktyka jest prosta. Nasz organizm pozyskuje witaminę D w dwojaki sposób:

- poprzez syntezę skórną- codzienna ok. 15 minutowa ekspozycja skóry (np. odkryte przedramiona i nogi) na oddziaływanie promieni słonecznych, pomiędzy 10.00 a 15.00 w miesiącach maj- sierpień, bez używania filtrów słonecznych zapewni nam odpowiednią dawkę witaminy D

- poprzez pożywienie- głównymi źródłami omawianej witaminy są np.: tłuste ryby, jaja, masło, wątroba, drożdże i grzyby.

Ze względu na wszechobecne niedobory tego składnika, lekarze i dietetycy rekomendują suplementację witaminy D. Przedstawia się ona następująco:

- u osób dorosłych, z normalną masą ciała: dawka od 800 do 2000 IU/dobę od września do kwietnia

- u osób dorosłych i w wieku podeszłym z otyłością (wskaźnik BMI równy lub wyższy niż 30): dawka 1600- 4000 IU/dobę przez cały rok

- u osób starszych (od 65 roku życia)- dawka 800- 2000 IU/dobę przez cały rok, ze względu na zmniejszoną skuteczność syntezy witaminy D w skórze.

Witamina D jest gorącym tematem wielu dyskusji wśród lekarzy i specjalistów z dziedziny żywienia, a badania pokazują, że prawdopodobnie zalecane dawki tej witaminy zostaną zwiększone. Nie ulega jednak wątpliwości, że profilaktyka polegająca na ekspozycji ciała na promienie słoneczne, zbilansowana dieta oraz prawidłowo dobrana suplementacja przyczynią się do poprawy naszego samopoczucia i ogólnie pojętego zdrowia. Wakacje nad morzem w naszym Hotelu, wycieczki rowerowe i spacery z kijami Nordic Walking pod okiem naszego instruktora z pewnością przyczynią się do poprawy syntezy skórnej witaminy D.




@textColor
@lightBgColor
@midBgColor
@darkBgColor
@baseColor
@brandPrimary
@brandSuccess